Anxietatea la copii

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Dacă până acum câțiva ani vorbeam de anxietate doar în cazul adulților, se pare că în ultimul timp vorbim din ce în ce mai mult despre anxietatea la copii care survine în mod special în urma presiunilor sociale la care aceștia sunt supuși atât în sânul familiei, cât și pe băncile școlii sau grădiniței. Anxietatea la copii se manifestă mai mult sub forma unui sentimente de neputință pe care îl experimentează în fața unei situații stresante sau neplăcute. Studiile realizate recent au demonstrat faptul că în cazul copiilor care se confruntă cu anxietatea există cel puțin un părinte care la rândul lui s-a confruntat cu probleme de anxietate. Se pare că în familiile în care părinții suferă de anxietate, riscul ca cei mici să învețe să fie anxioși în anumite situații este chiar și de 7 ori mai mare față de familiei în care părinții nu suferă de anxietate.

Reflective young man sitting on staircase, young woman in background

 

Iată care sunt formele de anxietate care se manifestă în rândul copiilor:

  1. Anxietatea de separare

Anxietatea la copii are de cele mai multe ori la bază frica de separare, de a fi abandonat, de a dormi singuri, etc. Se manifestă în mod special în rândul copiilor care frecventează grădinița și școala și apare cel mai frecvent pe timpul nopții, atunci când cel mic este lăsat singur, sau în primele zile de școală sau grădiniță, atunci când frica de separare de părinți este mare. De multe ori am fost martorii unor scene în prima zi de școală sau grădiniță în care copiii efectiv se agățau de părinții lor și îi rugau să nu îi lase singuri. Tocmai în astfel de momente se instalează anxietatea la copii. Simptomele pe care le trăiesc copiii în cazul acestui tip de anxietate sunt coșmarurile nocturne, durerile de cap, durerile abdominale, stările de greață și vomă și comportamentul de evitare, de fugă. De cele mai multe ori, în mijlocul nopții, copiii vor fugi în dormitorul părinților sub pretextul că au avut un coșmar și că le este frică să doarmă singuri.

  1. Anxietatea generalizată

Anxietatea generalizată la copii se manifestă sub forma unei îngrijorări excesive față de diverse evenimente și situații. Dacă copilului tău se confruntă cu o astfel de anxietate, vei vedea că el tot timpul se va plânge de diverse situații sau evenimente care s-au întâmplat la școală sau la locul de joacă și l-au nemulțumit profund. Vei observa că el este tot timpul neliniștit, obosit, va avea dificultăți de concentrare (pentru că va fi concentrat doar pe acea situație negativă prin care a trecut) și tulburări de somn. Copiii care suferă de anxietate generalizată trebuie încurajați tot timpul și susținuți pentru a-și putea redobândi optimismul și buna dispoziție.

  1. Anxietatea socială

Există și copii care nu suportă să fie în centrul atenției, să participe la diverse evenimente, indiferent dacă acestea se întâmplă la școală sau grădiniță (cum sunt serbările) sau în sânul familiei (cum sunt reuniunile de familie). Anxietatea la copii în acest caz se manifestă ca o tendință de izolare, de interiorizare, o teamă față de persoanele străine sau evenimentele noi și nu în ultimul rând, se manifestă sub forma unor crize de plâns isterice atunci când cel mic este obligat să participe la activități sociale. Anxietatea socială este întâlnită mai des în cazul adolescenților și poate avea repercursiuni grave dacă nu este controlată și tratată. Spre exemplu, adolescenții care suferă de anxietate socială pot avea gânduri de suicid, pot abandona școala sau pot apela la consumul de alcool sau substanțe interzise.

  1. Fobiile

Fobiile reprezintă un tip de anxietate la copii mai inofensivă, ele manifestându-se sub forma unor temeri de multe ori nefondate. Nu mai este un secret faptul că cei mici pot avea o frică exagerată față de medicul dentist și refuză în permanență să treagă pragul cabinetului medicului. Anxietatea la copii în acest caz se poate manifesta sub forma unei respirații greoaie, crize de plâns, stări de nervozitate, etc. Se pare că acest tip de anxietate apare mai frecvent în rândul fetelor, în anumite perioade de vârstă.

  1. Tulburarea obsesiv-compulsivă

Copilul tău se spală de mâini de minim 2-3 ori înainte și după masă fără ca tu să îi spui acest lucru? Atunci cel mai probabil suferă de o tulburare obsesiv-compulsivă care de fapt maschează anxietatea. În acest caz, aceste obiceiuri repetitive, ritualuri am putea spune, sunt realizate de copil tocmai pentru a-și reduce starea de anxietate. Anxietatea la copiii care suferă de această tulburare se leagă în mod special de frica de contaminare, frica de a-i răni pe ceilalți, frica de a se răni singuri, etc. Pentru a ameliora simptomele anxietății, copilul începe să dezvolte anumite comportamente repetitive cum ar fi spălatul mâinilor, așezarea cărților în ordine alfabetică sau în funcție de culori, numărarea sau atingerea unui anumite obiect de un număr fix de ori, etc.

  1. Atacurile de panică

Atacurile de panică la copii se manifestă în același mod ca și la adulți, sub forma unei temeri extreme față de o anumită situație sau eveniment ce se va întâmpla în viitor. Dacă acest tip de anxietate la copii este diagnosticată încă de la început, ea poate fi ameliorată în majoritatea cazurilor.

  1. Tulburarea de stres post-traumatic

Nu în ultimul rând, copiii pot să sufere de anxietate pe baza unei tulburări de stres post-traumatic. Copiii care au trecut prin anumite traume la vârste fragede pot retrăi din când în când aceste traume și pot dezvolta astfel o anxietate excesivă. Riscul ca cel mic să dezvolte o astfel de tulburare este mult mai mare atunci când trauma suferită a fost una severă. Anxietatea la copii în acest caz se manifestă prin pierderea interesului față de anumite activități care îi făceau plăcere înainte, prin dificultăți de somn, stări de nervozitate bruște și dificultăți de concentrare.

Odată identificată cauza anxietății la copii, poți trece la tratarea ei. De cele mai multe ori, discuțiile cu cel mic și susținerea sa pe parcursul stărilor de anxietate pot ajuta mult mai mult decât o ședință de psihoterapie cu un necunoscut sau un tratament medicamentos pentru anxietate. Iată câteva sfaturi pe care le poți pune în aplicare pentru a ameliora stările de anxietate la copilul tău:

  1. Încurajează-l să vorbească despre temerile sale

Unul din principiile care stau la baza psihoterapiei este recunoșterea temerilor și înfruntarea lor. Exact același lucru ar trebui să îl faci și tu cu cel mic. Încurajează-l să îți povestească despre situațiile neplăcute prin care a trecut pentru a putea găsi o soluție împreună. Nu îi cere din prima cât mai multe detalii, ci lasă-l pe el să se confeseze. Dacă vrei, poți face acest lucru sub forma unui joc distractiv. Spre exemplu, poți începe tu să îi povestești cum ți-a fost ziua, cu bune și cu rele, să îi spui cum te-ai simțit, prin ce situații dificile ai trecut și cum le-ai gestionat. Vei observa că în acest fel el va fi mult mai deschis la comunicare și va începe să îți povestească tot ceea ce vrei tu să auzi.

  1. Nu îl ironiza și nu râde de fricile lui

Dacă cel mic tocmai ți-a spus că îi este frică de pisica vecinei, nu începe să râzi de el și să îi spui cât de blândă este pisica de fapt. Gândește-te că cel mic încă se află în perioada lui de adaptare și mai are de învățat multe. Lasă-l să descopere singur că teama lui este total nefondată și că de fapt a pierdut atât de mult timp evitând pisica când s-ar fi putut juca frumos cu ea. Anxietatea la copii este de obicei combătută cu ajutorul exemplului. Spre exemplu, dacă celui mic îi este frică să meargă pe role, ia-ți și tu o pereche de role și învățați împreună să mergeți!

  1. Nu deveni ultra protectivă

Mulți părinți au tendința de a deveni mult prea protectivi atunci când văd că cel mic suferă de anxietate. Dacă îți vei arăta grija în permanență, nu vei face altceva decât să îi alimentezi temerile sau să îl faci să profite de acest lucru. Spre exemplu, dacă cel mic observă că tu îi acorzi atenția necesară atunci când el își exprimă neliniștea față de o anumită situație, s-ar putea să folosească acest lucru tocmai pentru a te face atentă la el ori de câte ori își dorește acest lucru.

  1. Învață-l să își exprime și să își măsoare frica

De multe ori, anxietatea la copii nu poate fi măsurată pentru că cei mici nu se pot exprima prea bine asupra sentimentelor și emoțiilor pe care le experimentează. Tocmai de aceea, învață-l pe cel mic să își măsoare frica pe o scală de la 1 la 10 pentru a arăta intensitatea acesteia. Prin realizarea acestui exercițiu în care tu îi propui să îți spună pe o scală de la 1 la 10 cam cât de frică îi este, îl vei ajuta să distingă între adevăratele pericole sau temeri și cele care nu îl afectează în vreun fel. Acest joc este extrem de eficient mai ales în ameliorarea anxietății la copii.

  1. Încurajează-l

Un lucru important în ameliorarea anxietății la copii este încurajarea copilului și creșterea încrederii în sine. Ori de câte ori cel mic trece cu bine peste o temere pe care o are, nu ezita să îl încurajezi prin intermediul unor expresii precum ”bravo!”, ”sunt mândră de tine!”, ”știam că vei reuși!”, etc.

În cazul în care observi că simptomele anxietății nu se ameliorează deloc, ba mai mult, se agravează, atunci ar fi bine să consulți un medic specialist care va ști exact cum să abordeze această problemă. Primele semne ale agravării anxietății la copii sunt: interiorizarea, refuzul de a mai merge la grădinița sau la școală, refuzul de a mai ieși afară sau de a merge la locurile de joacă cu prietenii săi, evitarea oricărei discuții cu referire la temerile sale, etc. Desigur, indiferent de tratamentul medicamentos, ședințele de psihoterapie urmate sau remediile naturiste luate, întotdeauna sprijinul părinților va fi mai puternic și îl va ajuta pe cel mic să treacă mai ușor pentru aceste situații tensionate și peste simptomele fizice și psihice ale anxietății.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *