Test anxietate

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Ți-e teamă să-ți exprimi opiniile, ești neliniștit fără motiv, uneori îți este frică să ieși din casă, alteori crezi despre tine că ești o persoană apatică sau simți că pericolele te pândesc la tot pasul, ai senzația că cineva îți îngrădește libertatea? Un test de anxietate ar putea să-ți fie de ajutor. Nu este realizat pentru a stabili un diagnostic clar. Rolul lui este  să te determine să te gândești de două ori înainte să spui că ești o persoană neputincioasă și să te ajute să cauți resursele de care ai nevoie pentru a deveni o persoană puternică.   Însă nu uita: anxietatea este o stare afectivă apăsătoare, ce îți dă un sentiment de insecuritate. Până la un punct este doar o emoție dar dacă simți că se acutizează, că gradul neliniște și teamă este în creștere, atunci trebuie să ceri ajutorul unui specialist. Dar până atunci  hai să vedem împreună cât de anxios ești răspunzând la acest test de anxietate.

stari de anxietate

  1. Când mă aflu într-o locație necunoscută, cu oameni noi mă comport astfel:
  2. Sunt foarte sociabil/ă, găsesc repede un subiect de discuție, mă fac ușor remarcat/ă și îmi expun cu ușurință ideile și opiniile.
  3. Prefer să analizez locul și oamenii și apoi, dacă mă simt confortabil sunt deschis/ă la comunicare, dar nu eu sunt cel/cea care începe discuția.
  4. Sunt stresat/ă, mi-e teamă să vorbesc, să-mi exprim opinia și am senzația că mi se va întâmpla ceva rău sau că voi deranja pe cineva.
  5. Nu-mi plac locurile și oamenii noi și de aceea, atunci când știu că există posibilitatea să mă aflu într-o astfel de situație, fac tot ce pot să o evit.
  6. Când am de susținut o prezentare în fața unui grup mă simt astfel:
  7. Nu-mi este greu deloc să vorbesc în fața unor oameni. Sunt și ei oameni, ca și mine iar dacă prezentarea nu va fi foarte bună, voi excela cu altă ocazie.
  8. Am ceva emoții la început, simt că pulsul este puțin accelerat, dar reușesc să mă adun și să expun tot ceea ce mi-am propus și iau totul ca pe o experiență.
  9. Vocea și mâinile îmi tremură, nu reușesc să-mi controlez corpul și să-mi adun ideile așa cum mi-am stabilit, nu sunt mândru/ă deloc de inițiativa mea.
  10. Refuz ideea de a susține o prezentare în fața unor oameni pentru că îmi este teamă că o să mă fac de râs și că voi fi foarte aspru judecat de ei.
  1. Să spun colegilor sau șefului ceea ce gândesc sau cred că ar trebui să se facă într-o anumită privință este:
  2. Destul de simplu deoarece am încredere în mine, știu exact cum să-mi argumentez opiniile și nu-mi este teamă de nimeni.
  3. Puțin dificil și încerc să fie cât pot de diplomat/ă în susținerea ideii mele pentru că nu-mi doresc să stric relațiile cu nimeni și vreau să fiu plăcut de toți.
  4. Îmi este foarte teamă să spun ce gândesc pentru că am senzația că, de obicei, ceea ce spun eu nu este corect și sunt mereu pe lângă subiect.
  5. Imposibil pentru că știu sigur că mă vor judeca, că nu vor fi de acord cu mine și, sincer/ăsă fiu, și eu mă îndoiesc de corectitudinea felului în care gândesc.
  6. Când mă gândesc la familia mea simt următorul lucru:
  7. Sunt norocos/norocoasă pentru că îmi oferă echilibru, are încredre în mine, mă încurajează, nu mă judecă și îmi oferă posibilitatea să fie eu.
  8. Îmi oferă cadrul ca să mă dezvolt, au încredere în mine dar uneori nu mă înțeleg sufiecient de bine și, fără să vrea, mă judecă.
  9. De obicei mă susține material în ceea ce fac, dar mă critică și nu mă ajută să pot să am încredre în mine și să fiu mândru/ă de mine.
  10. Adesea mă judecă, nu are niciodată încredere în mine, în ceea ce spun sau cred, sunt luat/ă peste picior și au ideea preconcepută că tot ce fac eu este rău.
  11. În anii de școală m-am simțit:
  12. Foarte bine pentru că am fost mereu în centrul atenției, am făcut parte din gașca de elită a școlii/liceului, m-am implicat în proiecte și am primit laudele profesorilor.
  13. Bine pentru că am avut mereu note acceptabile, am avut colegi cu care m-am înțeles bine, am fost ,, în banca mea’’și nu am deranjat pe nimeni.
  14. Deloc confortabil pentru că mă integram foarte greu într-un grup, la ore nu ridicam mâna să răspund de teamă să nu greșesc și eram foarte timid/ă.
  15. ,,Rățușca cea urâtă’’/,,Rățoiul cel urât’’ pentru că nu reușeam să mă integrez deloc în vreun cerc de prieteni, adesea luam note mici la evaluarea orală fiindcă nu puteam să mă concentrez și nu aveam încredere în forțele mele.
  16. Cred că părerea pe care o au ceilalți despre mine este:
  1. Una foarte bună pentru că sunt o persoană energică, pozitivă, încrezătoare, capabilă, deschisă la activități noi, orientată spre acțiune și cu o viziune realist.
  2. Bună pentru că socializez bine cu cei din jur, încerc să empatizez cu toți, sunt dornică să mă implic, chiar dacă uneori sunt reticentă la nou și sunt.
  3. Simt că vor să mă ocolească, încearcă să mă excludă de la anumite întâlniri și nu-mi cer părerea niciodată.
  4. Simt că fug de mine, că evită să stea de vorbă cu mine, nu mă invită niciodată nicăieri iar uneori îmi este și teamă să spun ,,Bună ziua!’’.
  5. Îmi reproșez ceva atunci când:
  6. Nu-mi reproșez niciodată nimic pentru că eu cred că poți să ai de învățat chiar și dintr-o experiență negativă așa că să mă consum pentru că ceva nu a ieșit cum mi-am propus nu ajută cu nimic.
  7. Îmi fac reproșuri, dar sunt constructive pentru că știu că sunt perfectibil/ă și că data viitoare o să fie mai bine chiar dacă mă măcină puțin faptul că nu am reușit ceea ce mi-am propus.
  8. Adesea îmi fac reproșuri pentru întreprinderile pe care le-am făcut și după orice experiență văd și pun accentul mai ales pe ceea nu a ieșit bine decât pe aspectele pozitive.
  9. Îmi fac reproșuri în fiecare zi și nu sunt niciodată mulțumit de rezultatele mele pentru că simt mereu că ceilalți sunt mai buni decât mine iar eu nu am nicio șansă.
  10. Cum reușești să treci peste un atac de panică?
  11. Nu-mi amintesc să fi avut vreodată vreun atac de panică dar cred că aș reuși să trec peste o experiență ca acesta pentru că sunt o persoană puternică.
  12. Nu știu cum se manifestă un atac de panică decât din cărți, dar cred că am avut și eu ceva asemănător când am simțit un păianjen mare pe mine și nu mi-am putut controla această teamă.
  13. Am mai multe fobii, îmi este foarte greu să le controlez în anumite situații și ele conduc către atacurile de panică din care reușesc să îmi revin dar care adâncesc fricile pe care le am.
  14. Adesea îmi este teamă să ies din casă, nu merg niciodată cu liftul, îmi este teamă de insecte, îmi este teamă de mulțime și, în aceste situații am senzația că nu pot să mai respir, tremur, îmi dau lacrimile și simt că nu pot să trec peste așa ceva.
  1. Ești îngrijorat sau exagerat de preocupat de diferite aspecte ale vieții dumneavoastră (familie, situație financiară, muncă, școală etc. )
  2. Mă implic în toate aceste aspecte ale vieții mele și, chiar dacă nu totul este perfect sunt mulțumit/ă, împlinit/ă și fericit/ă cu ceea ce am.
  3. Lucrurile nu funcționează întotdeauna așa cum vreau eu și de aceea mă preocupă anumite situații neplăcute dar reușesc să trec peste ele.
  4. Câteodată simt că absolut nimic nu este cum trebuie și toate acestea îmi dau foarte mari bătăi de cap și reușesc cu greu să revin pe linia de plutire.
  5. Sunt foarte îngrijorat/ă și extrem de preocupat de situația vieții mele pentru că adesea simt că nu sunt în stare de nimic, că nu am reușit în viață și că nu mai pot să trec peste toate relele .
  6. Cum controlezi gândurile negre, temerile inexplicabile sau impulsurile negative pe care le resimțiți în anumite momente?
  7. Nu-mi amintesc ultima dată când am avut un astfel de sentiment dar sunt sigură că am trecut cu bine pentru că sunt un om cu picioarele pe pământ.
  8. Nu am astfel de manifestări foarte des dar când simt că ceva nu este în regulă sunt capabilă să mă conectez la realitate și la lucruri frumoase destul de repede.
  9. Astfel de situații îmi sunt foarte cunoscute și încerc mereu fac tot ce pot ca să scap de ele dar nu reușesc să le elimin astfel de stări complet.
  10. De multe ori am senzația că astfel de stări mă asupresc, că nu pot să le mai fac față și unele se instalează chiar permanent în mintea mea.

Interpretarea răspunsurilor:

Răspunsurile notate cu litera a vor avea un punct, cele notate cu litera b vor avea două puncte, cele notate cu litera c vor avea trei puncte iar cele notate cu litera d vor avea patru puncte. După ce s-a făcut notarea, toate punctele vor fi adunate iar suma acestora îl va include pe cel care a realizat acest test de anxietate în una dintre cele patru categorii prezentate mai jos.

Dacă ai între  10 puncte și 13 puncte:

 Ești încrezător/încrezătoare în forțele proprii, interacționezi foarte bine cu cei din jurul tău, știi în același timp să-ți expui punctul de vedere și să explici felul în care gândești. Nu te lași copleșit/ă de sentimente negative, iar firea ta pozitivă și deschisă îți permite să faci față oricărei provocări și să treci cu bine prin toate încercările. Temerile pe care le-ai putea avea sunt înnăbușite de o stare de spirit bună pentru că ești cel care vede partea plină a paharului și nu pe cea goală. Ai înțeles că ai de învățat din orice experiență și nu te dai înapoi atunci când trebuie să întreprinzi ceva nou pentru că ești foarte stăpân pe tine. Pentru felul în care ești și te comporți, oamenilor le place să se afle în jurul tău. Starea ta de spirit bună emană în jurul tău o energie bună și de aceea ești acceptat/ă cu ușurință în orice grup. Anxietatea nu este în niciun caz cuvântul care să-ți definească emoțiile și sentimentele. Ține-o tot așa și vei avea numai de câștigat.

Dacă ai între 14 și 23 de puncte:

Știi că ești o persoană capabilă și ai încredere în tine însă uneori, emoțiile te copleșesc și te expun la încercări mai grele. Reușești să faci față situațiilor dificile care apar în viața ta dar uneori îți pui prea multe întrebări înainte să acționezi într-o anumită direcție. Ești deschis, te poți integra într-un grup dar înainte faci o analiză amănunțită a efectelor alegerilor tale și eziți înainte de a acționa. În forma sa cea mai ușoară anxietatea te pune câteodată la încercare dar ai un caracter de luptător și reușești să treci peste stările negative ce definesc anumite momente din viața ta. Ești plăcut de oamenii din jurul tău, oameni pe care îi alegi cu grijă și cărora le acorzi încredere doar după ce ești convins că merită acest lucru din partea ta. În anumite contexte ești sceptic în legătură cu alegerile tale și de aceea manifești un comportament ușor ezitant. Pentru că ești o persoană capabilă și dornică să demonstreze ceea ce știe și ceea ce poate majoritatea oamenilor îți acordă girul lor în întreprinderea anumitor activități. Așa că nu te da înlături de la nimic pentru că orice experiență este valoroasă iar contribuția ta la realizarea activităților este foarte importantă. Ai încredere în tine și lucrurile vor ieși așa cum vrei să iasă.

Dacă ai între 24 și  32 de puncte:

Sentimentele negative, fricile, neliniștile și stările de panică te cuprind adesea și se ,,cuibăresc’’ încet dar sigur în mintea ta. Nu trebuie să-ți dai voie să ți se întâmple așa ceva pentru că odată instalate te vor afecta atât mental cât și fizic iar relația ta cu tine și cu cei din jur va avea foarte mult de suferit. Și, la urma urmei, nu ai de ce să te temi. Ești o persoană la fel de frumoasă ca toate celelalte, universul te-a creat ca să te bucuri și să-i faci și pe alții să simtă aceeași stare. Dacă înțelegi și conștientizezi că ești un om minunat și special, vei reuși să treci peste stările de anxietate care adesea te asupresc. Te poți ajuta singur dacă știi că psihicul tău este încă integru, dar dacă observi că stările negative sunt tot mai frecvente este bines ă apelezi la un specialist. Un specialist în care să ai încredere și  care, cu siguranță, te poate ajuta să treci peste acest moment dificil din viața ta. Nu lăsa anxietatea să te doboare, doboar-o tu pe ea.

Dacă ai între 33 și 40 de puncte:

                Anxietatea te domină iar forma în care se află acum este destul de accentuată. Nu te pierde cu firea pentru că există soluții la orice fel de problemă. Apelează cu încredere la un medic specialist pentru că împreună cu acesta poți să treci peste gândurile negre care te cuprind. Viața este un dar presărat cu tot felul de încercări. Dacă vrei să vezi și partea plină a paharului vei reuși acest lucru. Totul  să vrei! Cât despre temerile tale, imposibilitatea de a te socializa și de a interacționa cu ceilalți, lipsa de încredere și îngrijorările manifestatea adesea, trebuie să înțelegi că sunt doar în mintea ta. Dacă tu vei reuși să ai o relație bună cu tine și cei din jurul tău vor avea un comportament pe măsura așteptărilor. Pentru că tu emani ceea ce simți și ceea ce ești și oamnenii resimt nevoia unor semeni pozitivi în jurul lor, cu o energie bună. Aceștia din urmă sunt ca un magnet pentru că fiecare are problemele sale, mai mari sau mai mici. Nu te speria de anxietate. Privește  adânc în interiorul tău. Vei fi uimit să vezi câte calități ai și cât de multe poți să oferi.  Așa că adună-ți ,,armele’’, ridică-ți fruntea și acționează! Am convingerea că vei reuși.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *