Tratament anxietate

Tulburările de anxietate și depresie sunt tratabile, iar marea majoritate a oamenilor pot fi ajutați, mai ales dacă apelează la persoanele profesioniste.

Tratament-anxietateAnxietatea este mai mult decât o stare stresantă sau una de îngrijorare. Stresul și îngrijorarea sunt sentimente de neliniște apărute ca un răspuns la o situație în care ne simțim sub presiune. Însă ele trec, de obicei, odată cu dispariția situației stresante.

Anxietatea, în schimb, este atunci când aceste sentimente nu încetează, când sunt în curs de desfășurare și când apar fără niciun motiv anume. Este o afecțiune gravă, care afectează viața cotidiană.

Succesul tratamentului variază. Unii ar putea răspunde la tratament după câteva săptămâni sau luni, în timp ce alții ar putea avea nevoie de mai mult de un an. Tratamentul poate fi complicat dacă oamenii au mai mult de o tulburare de anxietate sau în cazul în care suferă de depresie, abuz de substanțe, sau alte condiții co-existente. De aceea, tratamentul trebuie să fie adaptat, în mod specific, pentru fiecare individ.

Există astăzi mulți profesioniști și multe servicii de sănătate care oferă informații, tratament și suport pentru tratarea anxietății.

Tratamentul eficient constă în faptul că va ajuta persoana afectată să învețe cum să controleze stările, astfel încât acestea să nu acapareze întreaga viață. Tipul de tratament va depinde de tipul de anxietate cu care se confruntă fiecare persoană în parte.

Conform specialiștilor există două tipuri de tratament pentru anxietate: tratamentul medicamentos și psihoterapie.

Tratamentul medicamentos. Tratamentul medicamentos reduce simptomele de anxietate prin modificarea activității unor neurotransmițători, la nivelul sistemului nervos central sau periferic (beta-blocantele). Neurotransmițătorii sunt niște mesageri chimici pe care celulele neuronale le utilizează pentru a comunica între ele sau pentru a coordona activitatea organelor interne și a mușchilor. Într-adevăr, studiile clinice au arătat că în tulburările de anxietate există anumite disfuncții ale activității unor neurotransmițători, precum serotonina sau noradrenalina . Însă medicamentele nu pot corecta strict circuitele neuronale alterate în anxietate, ci acționează global asupra întregului sistem nervos. Din acest motiv, medicamentele sunt însoțite adesea de efecte secundare foarte variate, somatice sau psihologice, precum: stări de amețeală, lipsă de energie, greață, confuzie, dificultăți de concentrare, tulburări de vedere etc. Când sunt utilizate pe termen lung, medicamentele pot produce o toleranță crescută, ceea ce înseamnă că dozele trebuie mărite pentru a se putea obține același efect sau pot crea stări de dependență. De asemenea, întreruperea bruscă a tratamentului poate induce stări de sevraj sau pot provoca reapariția simptomelor de anxietate. Din aceste motive, tratamentul medicamentos trebuie urmat sub supravegherea atentă a unui medic psihiatru.

Există trei tipuri de medicamente care se prescriu în anxietate: anxiolitice, antidepresive și beta-blocante.

Anxiolitice. Acestea sunt poate cel mai frecvent prescrise medicamente în anxietate. Ele sunt preferate deoarece acționează rapid și produc mai puține efecte secundare (din acest motiv sunt, totodată, și cele mai abuzate medicamente în anxietate). Exemple de astfel de medicamente: diazepam, lorazepam, clonazepam, alprazolam, sau loprazolam. Mecanismul de acțiune implică sporirea activității GABA, un neurotransmițător cu rol inhibitor sau de reducere a excitabilității sistemului nervos central.

Antidepresivele. Ele sunt prescrise adesea și în anxietate, deoarece au efect asupra acestor simptome. Cele mai utilizate medicamente sunt antidepresivele de tip ISRS și antidepresivele triciclice. Antidepresivele ISRS acționează prin sporirea activității serotoninei la nivelul creierului, ceea ce produce un efect anxiolitic difuz. De obicei, acțiunea ISRS-urilor este mai lentă decât în cazul anxioliticelor și prezintă mai multe efecte secundare în primele săptămâni de tratament. Exemple de ISRS-uri: fluoxetina, sertralina, escitalopramul, paroxetina și citalopramul. Triciclicele precum imipramina și clomipramina sunt utilizate mai rar deoarece prezintă mai multe efecte secundare și necesită mai multe restricții pentru administrare.

Betablocantele sunt o clasă de medicamente utilizate pentru tratamentul unor condiții cardiovasculare, însă datorită efectului lor inhibitor asupra sistemului nervos simpatic pot reduce simptomele fiziologice de anxietate. Propranololul, de exemplu, este utilizat de multe ori pentru reducerea simptomelor de anxietate socială sau anxietate de performanță.

Psihoterapie

Pentru simptome ușoare, specialiștii ar putea sugera modificări ale stilului de viață, cum ar fi exercițiile fizice regulate și reducerea nivelului de stres. În plus, în era tehnologiei există inclusiv terapii online, ușor accesibile și multe dintre ele gratuite. Este nevoie doar de acces la internet. În cazul în care simptomele de anxietate sunt moderate sau severe, astfel de terapii nu rezolvă problema, fiind nevoie de o intervenție profesionistă fizică.

Cel mai important pas în tratarea anxietății este găsirea unui specialist care să înțeleagă nevoile individuale și personale ale fiecăruia.

Tratamentul psihologic pentru anxietate

Tratamentele psihologice (de asemenea, cunoscute sub numele de terapii) pot fi de mare folos în schimbarea tiparelor de gândire, astfel încât să păstrezi anxietatea sub control și să reduci grijile iraționale.

Există mai multe tipuri de tratamente psihologice eficiente pentru anxietate, la fel cum există și mai multe moduri de ”livrare”. Unii oameni preferă să lucreze cu un singur profesionist, pe când alții preferă grupurile de terapie. Un număr tot mai mare de programe on-line, sau e-terapii, sunt de asemenea disponibile.

Terapia cognitiv-comportamentală. Terapia cognitiv-comportamentală este un tratament psihologic structurat, care recunoaște că modul în care gândim (cogniție) și acționăm(comportament) afectează modul în care ne simțim. Această terapie presupune lucrul cu un profesionist (terapeut) pentru a identifica modele de gândire și comportament care te fac să fii anxios sau care te împiedică să îți revii în momentul în care experimentezi starea de anxietate. După identificarea și conștientizarea tiparelor nefolositoare care contribuie la anxietate, se pot face modificări pentru a înlocui aceste modele cu altele noi, care reduc anxietatea și care îmbunătățesc abilitățile de adaptare.

De exemplu, te-ai putea bloca în anumite modele de gândire catastrofale. Acest lucru înseamnă că te gândești la ce este mai rău intensifici și exagerezi sau anticipezi că lucrurile vor fi dezastruoase pentru tine. Terapia cognitiv-comportamentală ajută la învățarea unei gândiri mai realistice, dar și la concentrarea pe rezolvarea problemelor. Dacă, în mod constant, ai evita situațiile sau lucrurile care cauzează anxietate, prin terapie te poți confrunta cu temerile și cu abordarea acestor situații mai rațional.

Specialiștii pot utiliza o serie de tehnici în această terapie. Exemplele includ:

încurajarea recunoașterii diferenței dintre grijile productive și cele neproductive
eliberarea grijilor și rezolvarea problemelor
învățarea tehnicilor de relaxare și respirație, în special relaxarea musculară, pentru a controla simptomele fizice ale tensiunii. Persoanele învață că anxietatea poate fi adusă sub control prin exersarea unor tehnici de relaxare care implică elemente de controlul respirației, modificarea poziției corpului, formule de autosugestie, contracții și relaxări ale mușchilor și anumite exerciții fizice. Rezultatul acestor tehnici este depășirea fricii că anxietatea este de necontrolat, creșterea eficienței personale și reducerea stărilor de oboseală datorate anxietății.

Terapia comportamentală. Terapia comportamentală este o componentă majoră a terapiei cognitiv comportamentale, însă, spre deosebire de aceasta, terapia comportamentală nu încearcă să schimbe convingerile și atitudinile. În schimb, se concentrează pe încurajarea activităților care privesc recompensarea, relaxarea și satisfacția, într-un efort de a inversa tiparele de evitare și îngrijorare, care intensifică anxietatea.

Evitarea situațiilor înfricoșătoare nu este o soluție. Dimpotrivă, evitându-le și fugind de ele nu faci decâ să adâncești starea de anxietate. Comportamentul anxietății se bazează în principal pe un tratament numit "expunere gradată". Există o serie de abordări diferite la terapia de expunere, dar acestea sunt toate bazate pe expunerea ta la lucrurile specifice care te fac agitat și anxios. Această experiență te ajută să faci față unor situații înfricoșătoare, mai degrabă decât evitând sau evadând din împrejurul lor, precum și eliminarea gândurilor negre referitoare la o situație.

E-terapia. E-terapia, de asemenea, cunoscută sub numele de terapie on-line sau terapie psihologică asistată de calculator, poate fi la fel de eficace ca și terapia față-în-față, mai ales pentru persoanele cu anxietate ușoară până la moderată. Cele mai multe e-terapii urmează aceleași principii ca și terapia cognitiv comportamentală sau terapia comportamentală, iar natura structurată a acestor tratamente este la fel de potrivită și pentru a fi transmisă on-line.

Cele mai multe e-terapii te învață să identifici și să schimbi tiparele de gândire și de comportament care te-ar putea împiedica să depășești starea de anxietate. Tu lucrezi prin program de unul singur, și, deși e-terapia poate fi folosită cu sau fără ajutor de la un profesionist, cele mai multe implică o anumită formă de sprijin din partea unui terapeut. Acest lucru poate fi prin telefon, e-mail, text sau mesaje instantanee, și te ajută să se aplici cu succes ceea ce înveți.

Programele online au mai multe avantaje, printre care și faptul că sunt ușor de accesat, se pot face direct din casa ta, nu e nevoie să te deplasezi într-un loc anume, astfel încât poți face terapie chiar și în vacanță și poate fi furnizată, în multe cazuri, fără a avea nevoie de vizita fizică la un specialist.

Medicamente anxietate

Anxietatea face parte din viața oricărui om, fiind o reacție normală a organismului nostru atunci când ne simțim în pericol sau când trecem printr-o situație extrem de tensionată. Anxietatea se manifestă la mai multe nivele: la nivel cognitiv printr-o îngrijorare intensă, la nivel emoțional printr-o stare de teamă și neliniște, […] mai mult »

Simptome fizice anxietate

Cu toții am trecut la un moment dat printr-o situație care ne-a facut să experimentăm o emoție umană naturală: anxietatea. Anxietatea este acea teamă excesivă, uneori chiar exagerată, care se poate manifesta față de o situație de criză sau în cazul unor oameni, față de orice eveniment de zi cu […] mai mult »

Tratament naturist anxietate

Anxietatea este o afecțiune ce provoacă atacuri de panică în care persoana în cauză resimte o teamă nefondată și multă neliniște, iar în multe cazuri, aceste simptome care se manifestă la nivel psihic sunt însoțite de simptome fizice, mai mult sau mai puțin intense, în funcție de situație. Printre simptomele […] mai mult »

Scapă de anxietate urmând aceste sfaturi

Există multe metode care pot fi de ajutor în situaţii de stres, pentru a diminua nivelul anxietăţii. De preferat ar fi să vă îndreptați atenția către remediile naturiste, deoarece tratamentele medicamentoase pot da dependență sau alte efecte secundare neplăcute. Aici încercăm să vă venim în ajutor cu mai multe recomandări, […] mai mult »