Simptome fizice anxietate

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Cu toții am trecut la un moment dat printr-o situație care ne-a facut să experimentăm o emoție umană naturală: anxietatea. Anxietatea este acea teamă excesivă, uneori chiar exagerată, care se poate manifesta față de o situație de criză sau în cazul unor oameni, față de orice eveniment de zi cu zi. Persoanele care suferă de o anxietate severă sunt de obicei persoane negativiste, care se așteaptă întotdeauna la ce e mai rău și se îngrijorează în legătură cu orice mic lucru din viața lor. Anxietatea se poate manifesta sub mai multe forme:

 

  • Fobie: o teamă exagerată, uneori chiar fără motiv, care determină persoana în cauză să evite anumite obiecte, evenimente sau situații (putem vorbi de fobia față de un animal, insecte, locurile publice, necunoscuți, etc.)
  • Tulburarea obsesiv-compulsivă: o formă a anxietății care se manifestă printr-o teamă inexplicabilă care de obicei este controlată cu ajutorul unor ritualuri (în această categorie intră frica de a uita să închizi ușa și ritualul de a verifica de minim 2-3 ori dacă ai facut acest lucru, teama de a nu contacta vreun virus sau bacterie controlată de obsesia spălării mâinilor sau a curățeniei zilnice, etc.)
  • Atacurile de panică: persoanele care trec prin atacuri de panică se confruntă cu anumite simptome fizice ale anxietății cum ar fi bătăile puternice de inimă, transpirații, senzația de sufocare, greață, amețeli, etc. (această formă a anxietății este și cea mai frecventă)
  • Tulburarea de stres: apare de obicei în urma unei traume prin care a trecut persoana în cauză (vorbim în acest caz de diverse accidente rutiere, dezastre naturale sau situația în care ești martor la vreo infracțiune)
  • Anxietatea generalizată: este cea mai gravă formă a anxietății și se manifestă printr-o frică necontrolată și nejustificată față de orice mic eveniment din viață (persoanele care suferă de anxietate generalizată se preocupă în permanență de familie, muncă, școală, bani, sănătate, etc. și au tot timpul impresia că ceva rău urmează să se întâmple)

Anxietatea afectează modul în care o persoană gândește și la un moment dat, ajunge să afecteze și organismul. Astfel, persoana poate resimți anumite simptome fizice ale anxietății, cum ar fi:

  1. Dureri de cap

Unul dintre cele mai frecvente simptome fizice ale anxietății este durerea de cap. Tulburările de anxietate sunt de obicei cauzate de anomalii ale hipocampusului și a amigdalei creierului, responsabile cu răspunsul la frică. Uneori, în situații normale de stres, organismul are o reacție exagerată, iar această reacție exagerată determină apariția acestui simptom fizic al anxietății, adică durerea de cap. Probabil ai observat că atunci când ești stresat și te gândești cum să ieși dintr-o anumită situație aparent imposibilă, apar durerile de cap. Același lucru se întâmplă și când suferi de anxietate și ai tendința de a te îngrijora tot timpul.

  1. Tensiune musculară

 Tot din categoria simptome fizice anxietate intră și tensiunea musculară, care la rândul ei determină apariția durerilor de spate. Tensiunea musculară pune presiune pe coloana vertebrală și pe țesuturile moi din jurul acesteia și poate provoca afecțiuni grave. Dacă și tu te confrunți cu tensiunea musculară ca simptom fizic al anxietății ar fi bine să ceri ajutorul unui specialist care să te ajute să treci peste situațiile stresante din viața ta și să îți protejezi în acest fel sănătatea.

  1. Indigestia

Indigestia face parte din simptomele fizice ale anxietății care se manifestă la majoritatea persoanelor afectate, mai ales în situațiile emoționale, în care urmează să facem un pas important din viața noastră, indiferent dacă vorbim de un lucru pozitiv sau negativ. Emoțiile ne pot copleși, iar anxietatea și indigestia își fac apariția. Indigestia în acest caz poate să apară sub forma durerilor de burtă, a crampelor, balonării, costipației sau a diareei. Specialiștii numesc acest simptom fizic al anxietății ”anxietatea tractului digestiv”.

  1. Palpitații

Un alt simptom fizic al anxietății care este nelipsit în situațiile de criză este reprezentat de palpitațiile la inimă. Persoanele care suferă de anxietate descriu acest simptom sub diverse forme: durere sau disconfort în piept, respirație grea, senzația de sufocare, ritm neregulat al bătăilor inimii, inima bate prea încet sau din contră, prea repede, etc. Riscul de a dezvolta o afecțiune cardiacă pe fondul anxietății este mare, așa că ar fi bine ca ori de câte ori treci printr-o situație tensionată să tragi aer în piept și să adopți o atitudine pozitivă pentru a putea trece mai ușor peste ea și pentru a-ți proteja inima.

  1. Senzația de gură uscată

Dacă te confrunți cu senzația de gură uscată ori de câte ori te temi de ceva, ar trebui să știi că suferi de anxietate pentru că această senzație este un simptom fizic al anxietății. Tot din categoria simptomelor fizice ale anxietății la nivel bucal intră și gustul de metal sau de amoniac pe care îl ai în gură, dificultatea de a mesteca alimentele și senzația de limbă umflată. Toate aceste senzații pe care le experimentezi vor dispărea odată ce te vei liniști iar atacul de panică va trece.

  1. Probleme cu auzul

Auzul redus în una sau ambele urechi face parte din categoria simptomelor fizice ale anxietății mai rar întâlnite. Totuși, în momentele de maximă tensiune, poți experimenta această senzație de auz redus sau chiar de zgomote inexplicabile în urechi. Aceste simptome fizice ale anxietății apar în mod special în momentele de maximă tensiune, atunci când trebuie să iei o decizie importantă și sunt însoțite de amețeli sau dureri de cap.

  1. Amețeli

După cum spuneam mai devreme, un alt simptom fizic al anxietății este reprezentat de amețelile care apar în momentele stresante. Foarte multe persoane confundă amețelile cu vertijul, o afecțiune a urechii interne. Este important să faci diferența dintre vertij, care se manifestă ca o iluzie de rotație a obiectelor din jur și amețelile ca simptom fizic al anxietății. Amețelile se ameliorează imediat ce situația tensionată a trecut, în schimb vertijul poate să apară mai des, indiferent dacă treci sau nu printr-un moment stresant.

  1. Grețuri și senzație de vomă

Alte simptome fizice ale anxietății sunt grețurile și senzațiile de vomă care apar de obicei în momentele de stres sau de neliniște prelungită. Cu toții am trecut prin situații tensionate în care așteptam un răspuns important, iar până l-am primit nu am avut poftă de mâncare și ne-am confruntat cu grețuri și chiar vărsături. Gândurile negative sunt cele care ne slăbesc organismul și care declanșează eliberarea hormonilor stresului cum ar fi corizolul care poate produse aciditate la nivelul tractului digestiv și poate determina apariția acestor simptome fizice ale anxietății. Un lucru interesant este faptul că greața și stările de vomă pot fi întâlnite atât înaintea unui episod de nervozitate sau de anxietate, cât și după.

  1. Tremurături

Majoritatea persoanelor care suferă atacuri de panică experimentează tremurăturile ca simptom fizic al anxietății. Tremurăturile în situațiile stresante, mai ales în cazul persoanelor sensibile care se pierd ușor cu firea, sunt nelipsite. Aceste tremurături de multe ori se pot resimți sub forma frisoanelor și pot fi însoțite de amețeli, transpirații reci și de senzația de greață. Este important ca în momentul în care simți că se apropie un atac de panică să încerci să te calmezi și să te detașezi de situația tensionată pentru a nu-ți stresa organismul foarte tare.

  1. Urinare frecventă

Nu în ultimul rând, în anumite situații, urinarea frecventă este definită ca un simptom fizic al anxietății. Acest simptom poartă numele de vezică hiperactivă (VHA) sau over active bladder (OAB) și este descris ca nevoia de a urina des și urgent. Comanda de golire a vezicii urinare este dată de creier, iar uneori, în momentele tensionate în care își face prezența anxietatea, receptorii care dau această comandă încep să trimită mesaje eronate către creier. În acest mod, creierul tău va considera că vezica este plină și că trebuie să mergi urgent la baie, chiar dacă doar ce ai fost acum 5 minute.

După cum poți observa, situațiile tensionate au un efect negativ nu doar la nivel psihic, ci determină și apariția unor simptome fizice ale anxietății. Este important să descoperi cauza anxietății tale pentru a elimina aceste simptome fizice care nu fac altceva decât să îți streseze mai tare organismul. Anxietatea poate fi și rezultatul unui stil de viață nesănătos. Un job mult prea solicitant, lipsa somnului, alimentația necorespunzătoare și lipsa mișcării fizice pot da naștere la apariția unei slăbiciuni în fața stresului și a momentelor dificile. Dacă consideri că anxietatea ta nu se datorează stilului de viață, ci are în spate adevărate traume sau experiențe neplăcute, ar fi bine să apelezi la un medic specialist care să te ajute să treci peste aceste emoții și sentimente copleșitoare. Desigur, anxietatea poate să apară și ca urmare a unor afecțiuni precum hipoglicemia, astmul sau probleme cu glanda tiroidă.

Este important să înțelegi că anxietatea trebuie tratată pentru că în timp va ajunge să îți afecteze calitatea vieții. Cel mai eficient tratament împotriva anxietății și a simptomelor fizice ale anxietății este terapia comportamentală care presupune expunerea pacientului la cele mai mari temeri ale sale și susținerea lui în încercarea de a depăși aceste temeri. O altă metodă de a trece peste anxietate este meditația, care ajută în mod special în ameliorarea simptomelor fizice ale anxietății. În concluzie, anxietatea este o afecțiune ce apare la un moment dat în viața oricărui om. Tot ce trebuie să facem este să ne controlăm emoțiile și să învățăm să ne învingem temerile pentru a nu permite stresului să ne afecteze organismul și mintea.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *